МЕДИЦИНА НОВОСЕЛИЧЧИНИ
Комунальне некомерційне підприємство
«НОВОСЕЛИЦЬКА ЛІКАРНЯ» Новоселицької міської ради
Чернівецького району Чернівецької області

Безперервний професійний розвиток (БПР)

Як лікарі набирають бали БПР і як оцінюють нову систему професійного розвитку

 

Розпитали лікарів різних спеціальностей, які курси в рамках БПР вони проходили, скільки балів набрали, як оцінюють нову систему і чи вплине вона на якість надання медичних послуг. 

 

 

Які курси в рамках БПР проходили і скільки балів набрали?

Наталя Лебідь

спеціальність «Організація і управління охороною здоров’я», працює в МОЗ України, м. Київ

 

“В рамках БПР я вже набрала 70 балів з моменту запровадження наказу. Я відвідала курси різного спрямування - як і українські, так і міжнародні. Так, наприклад, в квітні взяла участь у міжнародному тренінгу “Імплементація міжнародних протоколів в практику сімейного лікаря”, міжнародному медичному конгресі «Впровадження сучасних досягнень медичної науки у практику охорони здоров’я України» та заході з антикризового менеджменту в період репродуктивного здоров’я”.

Ольга Козубенко

спеціальність “дитячий лікар-невропаталог”, працює в ДЗ «Український медичний центр реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи МОЗ України», м. Київ

 

“Я вже набрала більше 100 балів з моменту запровадження БПР і встигла відвідати як українські, так і закордонні освітні заходи”.

 

 

Артем Сводковський

спеціальність “лікар-педіатр”, голова всеукраїнської “Асоціації лікарів амбулаторної медицини”, м. Дніпро. 

 

“Протягом 3 місяців (з квітня по червень) я взяв участь у конгресі сімейних лікарів в м. Дніпро, науково-практичній конференції “Актуальні аспекти кардіології та кардіохірургії” та семінарах для сімейних лікарів. За ці заходи я отримав вже 30 балів”.

 

Чи отримали ви якісь додаткові можливості зі впровадженням безперервного професійного розвитку?

Наталя Лебідь: Раніше лікар також міг вдосконалювати свої професійні навички у зручний для нього час, але існували й обов’язкові процедури - передатестаційні цикли. Зараз держава підтримує лікаря і заохочує вдосконалюватись. До того ж БПР дійсно полегшує атестацію, адже процедура тепер стала максимально спрощеною. Тепер лікар не повинен розписувати звіт за 3 роки професійної діяльності, а  просто вказує освітні заходи, які відвідав. 

Окрім того, можливість відвідувати міжнародні заходи дозволяє українському лікарю поступово інтегруватись у медичну спільноту. Також міжнародні заходи мають інший освітній підхід і навчають через розгляд конкретних практичних кейсів, що дуже допомагає в роботі.

Побажання на майбутнє - було б чудово, якщо б існував реєстр заходів. 

Ольга Козубенко: В моїй лікарні і до запровадження БПР дбали про постійний розвиток лікарів, тому зокрема я  проходила декілька разів стажування в Німеччині в лікарні в Мюнхені та в Аусбургзі. Але водночас особисто для мене впровадження БПР - це спрощення процедури атестації, це ознака того, що держава підтримує лікарів в їхньому розвитку, а не заважає їм.

Мені пощастило з моєї лікарнею, але є багато лікарень, де не дбають про ріст лікарів, тому щорічне вдосконалення позитивно на них вплине. Хотілось би, щоб було більше інформаційних компаній щодо БПР, щоб лікарі  знали про можливості БПР та свої права в рамках цього.

Артем Сводковський: По-перше, зараз набагато зручніша форма набору балів. Адже раніше також можна було набирати бали, проте ці бали були від 0,2 до 2 балів за захід. Зараз якщо лікар цікавиться  і відвідує освітні заходи для отримання балів, то набрати щорічні 50 балів не є проблемою.

По-друге, на мій погляд, ці зміни правильні. Зі свого досвіду спілкування з лікарями, зокрема в асоціації, де є близько 1000 лікарів України, де я є головою, можу сказати, що лише невелика кількість лікарів постійно навчалась, цікавилась, проходили різні курси.  Інша частина - і це переважна більшість лікарів - за 5 років не відвідували жодного освітнього заходу, окрім передатестаційного циклу, де нормального освітнього зростання лікаря не відбувалось. 

Чи змінить впровадження БПР якість надання медичних послуг?

Наталя Лебідь: Думаю, так.  Оскільки тепер лікар буде щорічно вдосконалюватись, і це не робиться через “примус” згори, а лікар самостійно планує свій час та обирає  заходи вдосконалення. Мені дуже подобається, що можна обирати вдосконалення за тим напрямком, який лікар вважає найпотрібнішим. Оця свобода для лікаря та щорічне вдосконалення однозначно покращать якість медичних послуг.

Ольга Козубенко: Звісно змінить, оскільки тепер всі лікарі будуть постійно вдосконалюватись і всі без винятку отримуватимуть нові знання, які допомагатимуть пацієнтам.

Артем Сводковський: Так, безумовно, коли лікарі будуть щорічно вчитись, а система БПР наразі стимулює їх до цього, то якість медичних послуг підвищиться.

Нагадаємо, згідно з новою системою безперервного професійного розвитку (БПР) щороку лікарі мають вдосконалювати свої навички і набирати мінімально 50 балів. Цього року набір 50 балів БПР рекомендований, а обов’язковим стане  з 01 січня 2020 року. 

Докладно про БПР: https://bit.ly/2KuvNJT


Олександр Лінчевський про трансформацію української медицини

В інтерв’ю Українській Службі Інформації заступник міністра охорони здоров'я України Олександр Лінчевський розказує про досягнення нинішньої команди міністерства за три роки та плани майбутніх змін.

Після набуття Україною незалежності ще 25 років медицина залишалася незмінною. Вона продовжувала наслідувати принципи радянської семашківської медицини. Доступність медичних послуг була лише декларованою та не збігалась із реальністю. Три роки тому Міністерство охорони здоров'я України на чолі з доктором Уляною Супрун розпочало фундаментальні зміни старої системи охорони здоров'я, щоби кожен українець мав доступ до якісних медичних послуг.

Вже є перші результати трансформації первинної ланки медицини, українці можуть вільно обирати свого лікаря (терапевта, сімейного лікаря або педіатра) (https://bit.ly/2IMsATy), працює урядова програма "Доступні ліки", за якою пацієнти можуть отримати ліки від серцево-судинних захворювань, діабету ІІ типу та бронхіальної астми безоплатно або з незначною доплатою, більше ліків закуповується для важкохворих пацієнтів за 40 напрямами державних закупівель завдяки закупівлям через міжнародні організації.Вперше на рівні держави доказова медицина визнана абсолютним пріоритетом.

"Щодо освіти. Ми знаємо, що врешті-решт освіта є визначальною. Немає сценарію розвитку ані медичної галузі, ані суспільства в цілому без вдосконалення, без розвитку, без перезавантаження освітньої складової. І на сьогодні на перший курс вже набрана абсолютно нова когорта студентів нової якості. Впроваджений єдиний державний кваліфікаційний іспит. Впроваджуються нові освітні стандарти. Обличчя лікарське, а згодом і медсестринське обличчя системи охорони здоров’я буде змінюватися з освіти. І тут мова йде і про до дипломну, і про безперервний професійний розвиток лікарів, що практикують", - зазначає Олександр Лінчевський.

Завдяки впровадженню системи безперервного професійного розвитку (БПР) для лікарів - сучасного підходу до професійного вдосконалення - лікарі можуть самі обирати цікаві та зручні теми та формати навчання. 

Докланіше: https://bit.ly/2RMeP9Q


БПР: Провайдери освітніх послуг про нові формати навчання для лікарів

В Україні вже діють різноманітні курси для лікарів, які дають можливість отримати сучасні знання і навички. Відтепер за їх проходження будуть нараховуватись бали, потрібні для атестації. Розповідаємо про деяких успішних провайдерів, які пропонують замість формального відсиджування годин – актуальну інформацію і прогресивні методики викладання.

 

КУРСИ ДЛЯ МЕДИКІВ ЗА ЄВРОПЕЙСЬКИМИ СТАНДАРТАМИ

Всеукраїнська рада реанімації та екстреної медичної допомоги організовує курси, покликані підвищити рівень знань та умінь з проведення реанімації й надання екстреної медичної допомоги, зокрема медиками в лікувально-профілактичних закладах.

Голова правління Ради Віталій Крилюк, який також є інструктором Європейської ради реанімації, розповідає, як ці курси можуть бути корисні лікарям в організації безперервного професійного розвитку.

У системі Європейської ради реанімації є три напрями курсів, які стосуються надання допомоги при раптовій зупинці кровообігу. Група курсів із серцево-легеневої реанімації має декілька рівнів, починаючи з базового рівня (Basic life support, BLS) і закінчуючи Advance life support (ALS). BLS підходять для всіх: і медиків, і немедиків, ALS стосуються надання допомоги на ранньому госпітальному етапі. Зараз у нас ці курси проходять медики всіх напрямів: і догоспітального етапу, і екстреної медичної допомоги, і лікарі стаціонарів — від терапевтів до анестезіологів. 

Самі курси недовгі: BLS, наприклад, тривають 8 годин, ALS — три дні, але передбачають не читання лекцій, а винятково відпрацювання алгоритму дій. Перед початком курсанти отримують доступ до методичних матеріалів, які вони повинні прочитати і прийти на курси вже підготовленими. Тобто три дні — це завершальний етап, а якщо врахувати час, коли курсанти готуються, — загалом це охоплює декілька тижнів. 

Ми почали впроваджувати ці курси у вересні минулого року, коли отримали дозвіл, уклали договори про співпрацю і владнали всі формальні й документальні моменти з Європейською радою реанімації. Тому наші курси відповідають найвищим європейським стандартам: Європейська рада дуже жорстко контролює рівень викладання. 

Крім курсів із серцево-легеневої реанімації, у нас є курси з надання допомоги дітям. Вони також мають кілька рівнів: Basic life support педіатричний і Advance life support педіатричний; є окремий курс із допомоги новонародженим, своя специфіка є і в допомозі дітям різних вікових категорій. 

Зараз плануємо і готуємо методичну базу для курсів із травми. У Європейської ради реанімації є відповідний курс, який призначений переважно для ранньогоспітального етапу надання допомоги. 

Ще один напрям — курси для інструкторів. Це також актуально для медиків — не заради отримання балів у рамках БПР, а щоб мати кращі можливості для перекваліфікації, якщо вони захочуть зайнятись викладанням. З кожного набору курсантів ми вибираємо тих, хто міг би викладати, і запрошуємо їх пройти курс «викладач-інструктор». Зараз тих, хто міг би якісно викладати згадані курси, недостатньо, а потреба в цьому велика. 

Нова система безперервного професійного розвитку в усьому переважає стару систему. Важливо, що лікар може сам обирати, що він хоче вивчати. Він не прив’язаний до системи, яка змушує його ходити на ПАЦи і непотрібні ТУ (вони мають практично нульовий ефект). Тепер немає потреби писати звіти, які на 90% були формальними і не відповідали дійсності. 

Ще великий плюс у тому, що люди зможуть отримати доступ до якісної інформації. 

У нас зараз, напевно, збільшиться обсяг роботи, адже бали, які зможуть отримати люди після завершення наших курсів, необхідно набирати щороку. 

КУРСИ, ЯКІ МОЖНА ПРОХОДИТИ БУДЬ-ДЕ У ЗРУЧНОМУ ТЕМПІ

Центр громадського здоров’я МОЗ України розробляє і впроваджує онлайн-курси. Його фахівці брали участь в удосконаленні нової системи БПР, вони одразу включилися в доопрацювання проекту наказу № 446, щойно його було оприлюднено для громадського обговорення.

У відділі координації освітніх програм Центру громадського здоров’я МОЗ України розповіли про переваги курсів онлайн-навчання та удосконалення, які буде впроваджено найближчим часом. 

На платформі дистанційного навчання ЦГЗ зараз доступні 11 курсів. Їхня тематика відповідає основним напрямам роботи Центру: громадське здоров’я, боротьба з ВІЛ-інфекцією, вірусними гепатитами і туберкульозом, замісна підтримувальна терапія, організаційні аспекти надання медичної допомоги. Вони призначені насамперед для лікарів первинної та вторинної ланки, деякі – для соціальних працівників або психологів. Серед курсів, які ми плануємо запустити до кінця року, є орієнтовані на широку аудиторію, в тому числі на неспеціалістів. 

У вересні Центр запускає великий курс «Основи громадського здоров’я для фахівців». Крім нього, зараз маємо у виробництві іще п’ять курсів. Серед них є високоспеціалізовані (наприклад, курс із ДОТ для лікарів, які ведуть випадок туберкульозу) та більш загальні: з неінфекційних захворювань, імунопрофілактики тощо. 

Найголовніша перевага онлайнкурсів — це можливість для слухачів дивитися їх будь-де, де є відносно стабільний Інтернет, у тому числі з мобільних пристроїв. Ми принципово відмовилися від моделі навчання, коли кожен наступний модуль відкривається тиждень за тижнем. У кожного слухача свій темп навчання, свої можливості: онлайн-навчання дозволяє це враховувати, і було б недалекоглядно не користуватися цією перевагою. Ефективно працює змішаний формат, коли частину курсу слухачі проходять онлайн, а потім Центр запрошує їх на очний тренінг. Окрім цього, курси дозволяють висвітлити специфічні вузькоспеціалізовані теми, за якими важко провести офлайннавчання, — наприклад, дитинство з ВІЛ. 

Якщо грамотно організувати й супроводжувати процес навчання, він буде не менш ефективним за традиційні форми, а в дечому навіть їх переважатиме. Онлайннавчання — це повноцінний професійний розвиток, особливо якщо лікар ставиться до цього відповідально і не нехтує іншими формами (тренінгами, стажуваннями), читає профільну літературу та актуальні публікації тощо. 

Наказ № 446, який запроваджує нову систему БПР, — це те, на що ми довго чекали. Щойно він з’явився на громадському обговоренні, ми одразу ж включилися в його доопрацювання, постійно консультувалися з фахівцями з МОЗ. Цей наказ впорядковує освітні форми, які вже фактично склалися, та врегульовує офіційний статус освітніх заходів, які проводить Центр: і тренінгів, і онлайн-курсів. Важливо, що серед провайдерів БПР формується здорове конкурентне середовище та ліквідується багаторічна монополія інститутів післядипломної освіти. Фахівці мають можливість самостійно обирати, які заходи для них є найкориснішими та найцікавішими, — це справді важливо. 

Нова система нарешті дозволяє лікарям повноцінно включати наші заходи до освітнього портфоліо. Це стимулюватиме нас розширювати можливості для професійного розвитку, планувати нові онлайн-курси та тренінги, а фахівців — шукати те, що їм найбільш цікаво, а не зосереджуватися винятково на традиційних курсах тематичного удосконалення. 

Ми стежили за впровадженням системи БПР із самого початку, тому намагалися максимально передбачити «синхронізацію» з цими змінами. Зараз доопрацьовуємо платформу дистанційних курсів, щоб спростити життя і лікарям, і атестаційним комісіям: уже додали можливість самостійної генерації сертифікатів, скоро з’являться можливість верифікації сертифікатів та інші корисні функції. Платформу дистанційних курсів чекає велике оновлення.

Інше нововведення — система обліку учасників, які пройшли будь-які освітні заходи в Центрі громадського здоров’я. Це дозволить максимально спростити підтвердження балів для освітнього портфоліо та оптимізувати навчання так, щоб забезпечити якнайширше охоплення. 

ЛЕКЦІЇ, СЕМІНАРИ, МАЙСТЕР-КЛАСИ І КОНФЕРЕНЦІЇ ДЛЯ БПР ЛІКАРІВ

Група компаній «МедЕксперт», по суті, давно сприяє безперервному професійному розвитку лікарів: проводить різноманітні навчальні та наукові заходи, в тому числі міжнародні.

Які нові формати вони пропонують і які перспективи вбачають у новій системі БПР, розповідає Дана Бахтіярова, генеральний директор Групи компаній «МедЕксперт». 

Під егідою Групи компаній «МедЕксперт» в Україні щороку проводиться близько 90 освітніх заходів для лікарів та фармацевтів. Це лекції, семінари, конференції, симуляційні тренінги тощо. Заходи проводяться як у виїзному форматі, так і у форматі телемостів, завдяки чому можна одночасно охопити аудиторію в кількох регіонах і задовольнити потребу в отриманні нової інформації та ознайомленні з передовим досвідом. Наші слухачі — сімейні лікарі, терапевти, педіатри, акушери-гінекологи, кардіологи, стоматологи, фармацевти, анестезіологи, хірурги та лікарі інших спеціальностей. Для нас уже не настільки актуально розширювати географію — наші заходи проводяться по всій країні. Зараз основним напрямом розвитку є робота над тематичним розширенням та новими форматами. І в цьому нам допомагає моніторинг думки учасників заходів. 

Починаючи з цього року, ми запускаємо семінари для лікарів у новому форматі — з акцентом на набуття та відпрацювання практичних навичок відповідно до вимог міжнародних протоколів. Новий формат об’єднує лекції визнаних авторитетів та молодих фахівців, проведення семінарів, майстер-класів, тренінгів тощо. Відгуки від учасників дуже схвальні, тож рухатимемося в цьому напрямі. 

Звісно, ми плануємо розвиватися та змінюватися одночасно зі змінами в системі БПР. Проте дещо думаємо лишити незмінним: поки лікарі не отримуватимуть гідну, європейського рівня, заробітну плату, проходити навчання європейського рівня на більшості організованих ГК «МедЕксперт» заходах вони зможуть безкоштовно. 

Головна перевага нової системи БПР очевидна — це можливість започаткування провайдерського руху системи БМО/БПР в України. Сьогодні в Україні існує традиційна система післядипломної освіти, що створювалася роками. Проте перспектива залучення недержавних провайдерів — гарантія збільшення можливостей професійного розвитку для лікарів. Без сумніву, ми говоримо винятково про визнані міжнародними акредитаторами компанії, що на законних підставах можуть надавати слухачам сертифікати з міжнародними кредитами, які, на жаль, не були легітимними в Україні до підписання цього наказу. Так, завдяки тому що ГК «МедЕксперт» уже два роки поспіль проходить навчання в Акредитаційній раді з безперервної медичної освіти США (ACCME) та співпрацює з європейським провайдером безперервної медичної освіти та безперервного професійного розвитку Siyemi learning, учасники Міжнародного конгресу «Раціональне використання Антибіотиків. Antibiotic resistаnce STOP!», який ми провели 2018 року, отримали сертифікати міжнародного зразка з максимальною кількістю кредитів. Всі заходи ГК МедЕксперт акредитовані міжнародними СМЕкредитами. Тож запровадження нової системи БПР, з одного боку, надає медикам змогу обирати, в кого навчатися і що вивчати, спрощує процес підтвердження кваліфікації на міжнародному рівні, а з іншого — формує конкурентне поле серед надавачів освітніх послуг. Останнє, як і будь-яка конкуренція в будь-якій сфері, неминуче приведе до підвищення рівня якості навчального контенту. А від якості освіти лікаря безпосередньо залежить якість надання медичної допомоги пацієнтам. 

Сьогодні з’явилася надія на розробку та впровадження єдиних правил БПР з курсом на міжнародні стандарти. 

ГК «МедЕксперт» готова долучитися до цього процесу. Ми не перший рік є гравцями на міжнародному медичному освітньому полі й накопичили неабиякий досвід та знання. Дуже хочеться наблизити той момент, коли можна буде говорити про розвинену систему БПР, про впроваджений та діючий ресурс із реєстром акредитованих українських провайдерів та заходів, на яких медики зможуть отримувати легітимні міжнародні кредити та формувати особисте портфоліо.


Відповіді на поширені питання про безперервний професійний розвиток

Безперервний професійний розвиток (БПР) - нова для України система постійного розвитку компетенцій лікаря і його професійного вдосконалення. Відповідаємо на поширені питання про заходи, нарахування балів, порядок подання документів.

Як зараховуються бали за передатестаційні цикли, успішно завершені у 2018 або 2019 році?

Для лікарів, строк чергової атестації яких настає у 2019 році, за такий цикл нараховують 50 балів безперервного професійного розвитку. Для цього лікарю достатньо записати бали за передатестаційний цикл в освітнє портфоліо та подати таке портфоліо на атестацію разом з копіями документів про пройдений ПАЦ та іншими необхідними документами. 

Чи є обов’язковим передатестаційний цикл у 2019 році?

Ні, передатестаційний цикл більше не є обов’язковим для успішної атестації лікарів. Можна набрати 50 балів за різні види навчання, які лікар вільно обирає із запропонованого МОЗ України переліку видів діяльності. 

Які заходи безперервного професійного розвитку є обов’язковими у 2019 році?

Жоден захід або вид діяльності не є обов’язковим. Крім того, відповідно до потреб медичної практики та бачення власного професійного розвитку, лікар вільно обирає вид і спрямування навчальних заходів незалежно від того, чи вважаються вони номінально заходами саме його спеціальності. 

Чи потрібно надсилати копію індивідуального освітнього портфоліо для щорічної перевірки 1 березня 2020 року? 

Ні, не треба. До 1 березня 2021 року копію індивідуального освітнього портфоліо слід подавати до атестаційної комісії тільки в комплекті документів для підтвердження звання «лікар-спеціаліст», для присвоєння або підтвердження кваліфікаційної категорії. 

Як лікар може підвищити категорію за рахунок додаткових балів?

Якщо лікар має відповідний стаж роботи, демонструє в особистому освітньому портфоліо різноманітні види діяльності і значно (втричі і більше) перевищує мінімальні вимоги до кількості балів безперервного професійного розвитку за рік, атестаційна комісія може прийняти рішення про присвоєння більш високої категорії. 

Як лікар може оскаржити рішення атестаційної комісії? 

Рішення атестаційної комісії оскаржується в установленому законодавством порядку — в суді. 

Чи поширюються вимоги щодо накопичення балів безперервного професійного розвитку на період відпусток у зв’язку з вагітністю і пологами чи догляду за дитиною? 

Ні, накопичення балів безперервного професійного розвитку не є обов’язковим на період такої відпустки. 

Які санкції передбачені за недостовірні дані про безперервний професійний розвиток в індивідуальному освітньому портфоліо? 

Лікареві, який свідомо надав недостовірні дані про перебіг свого безперервного професійного розвитку, буде відмовлено в атестації. 

Чи однакова кількість балів зараховується за відповідні заходи різних провайдерів?

Кількість балів за заходи, які відбуваються в країнах з високим рівнем доходу (за рейтингом Світового банку) або акредитовані за кордоном чи в Україні EACCME / ACCME / RCPSC чи сертифіковані ERC/ ILCOR/AHA під час підрахунку загальної кількості балів множиться на 2.

Докладно про БПР: http://moz.gov.ua/bezperervnij-profesijnij-rozvitok


БЕЗПЕРЕРВНИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК

Система безперервного професійного розвитку (БПР) для лікарів - це сучасний підхід до професійного вдосконалення лікаря. Замість формального навчання лікарі будуть постійно розвивати свої компетенції.

Принцип безперервного навчання фахівців сфери охорони здоров’я давно є поширеною практикою в розвинутих країнах Європи, Америки та Азії, зокрема у Великій Британії, США, Польщі, Чехії, Швеції, Сінгапурі та інших. Для  українських лікарів такий компонент почне діяти вже з 2019 року.

КОЛИ ПОЧНЕ ДІЯТИ БПР І ЯК ЦЕ ПРАЦЮВАТИМЕ?

Наказ набуває чинності з моменту його опублікування: https://bit.ly/2Koki6T

У 2019 році набір 50 балів БПР рекомендований, а обов’язковим стане  з 01 січня 2020 року. Лікарям, які повинні проходити чергову атестацію у 2019 році та які навчались на передатестаційному циклі у 2018 або 2019 роках, буде нараховано 50 балів БПР на основі документів, отриманих після успішного завершення передатестаційного циклу.

Починаючи з 1 січня 2020 кожен лікар упродовж року має набрати щонайменше 50 балів БПР. Бали нараховуються за різні види навчання, які лікар вільно обирає  на основі запропонованого МОЗ України переліку видів діяльності. Загалом кількість балів не обмежена, проте щорічний обов’язковий мінімум - саме 50 балів.  Для лікарів, які значно перевищують кількісні і якісні вимоги до БПР, існує можливість позачергового отримання вищої категорії.

Лікар щороку записує в освітнє портфоліо своє навчання та засвідчує його у керівника свого закладу. Бали у портфоліо обліковуються відповідно до додатку 5 до Порядку проведення атестації лікарів. Бланк освітнього портфоліо - це додаток 2 цього ж Порядку.

Перелік заходів БПР включає:

  • науково-практичні конференції, конгреси, симпозіуми;
  • дистанційні онлайн-курси;
  • навчання на симуляційних тренінгах, тематичне навчання або семінари;
  • цикли тематичного вдосконалення на факультетах та у закладах післядипломної освіти тривалістю 1-2 тижні;
  • навчання або стажування в університеті або закладі охорони здоров’я - в Україні чи за кордоном;
  • публікація статті  або огляду в журналі з імпакт-фактором.

З 2021 щороку для перевірки облікованих балів лікар має надсилати своє портфоліо в атестаційну комісію до 01 березня.

Якщо дані про перебіг БПР сфальсифіковано, то лікарю буде відмовлено в атестації.

Підтвердження категорії відбувається раз на 5 років, атестацію на присвоєння кваліфікаційної категорії можна проходити частіше.

Для атестації лікар за 2 місяці до початку роботи комісії надає:

  1. письмову заяву;
  2. копію диплома про освіту, трудову книжку, сертифікат лікаря-спеціаліста та посвідчення про наявність кваліфікаційної категорії;
  3. атестаційний листок;
  4. особисте освітнє портфоліо з результатами БПР;
  5. копії документів, що підтверджують обліковані бали БПР.  

У день атестації лікарю необхідно з’явитись з оригіналами сертифікатів для того, щоб підтвердити справжність внесених даних. У майбутньому передбачається, що процедура атестації буде електронною.

ЩО ЗМІНИТЬСЯ ДЛЯ ЛІКАРІВ?

1. Щорічне навчання

Стара система передбачала, що лікар за рік до атестації (яка проводилась як мінімум один раз на 5 років) повинен пройти обов’язкові 4-х тижневі курси, так званий передатестаційний цикл, а в період між передатестаційними циклами міг  практично не брати участь в освітніх заходах. Відсутність чітких вимог до збалансованості освітніх навантажень, призводила до того, що три роки після атестації були часом “відпочинку” від професійного вдосконалення.

Тепер лікар буде проходити навчання щорічно. Це дозволить йому бути конкурентним  та отримувати нові навички одразу після появи цих технологій та практик на ринку.

2. Лікар вільний у виборі тем, змісту та формату свого навчання

Раніше обов’язкове навчання відбувалось у чітко визначених Міністерством закладах - 3 державних академіях післядипломної освіти та  14 факультетах післядипломної освіти. Відсутність конкуренції на ринку освітніх послуг не стимулювала провайдерів освітніх послуг до осучаснення змісту навчальних програм.  

Тепер монополія провайдерів освітніх послуг буде скасована. Лікар сам обиратиме цікаві та зручні для нього теми та формати навчання. Можна обирати заходи як в Україні, так і за її межами, навчатись дистанційно та стаціонарно, у державному чи приватному освітньому заклад і найголовніше - відповідно до індивідуальної потреби лікаря. За кожен вид навчання лікарю нараховуватиметься певна кількість балів, що зазначена в додатку до порядку проведення атестації лікарів.

3. Спрощення процедури атестації

За новим порядком атестації  лікар не буде подавати звіт про професійну діяльність за останні 3 роки. Замість 20 сторінок статистичних показників, лікарі подаватимуть індивідуальне освітнє портфоліо всього на  1 сторінку. Співбесіду з атестаційною комісією також скасовано. Таким чином, МОЗ України мінімізує бюрократичні вимоги та корупційні ризики.

Відповіді на поширені питання про про атестацію лікарів у 2019 році: https://bit.ly/2P36fSX

ЗАВАНТАЖИТИ:

Атестація 2019 у запитаннях і відповідях для лікарів (pdf, 601 Кб)

Атестація 2019 у запитаннях і відповідях для атестаційних комісій (pdf, 591 Кб)